Amazon en COVID-19

Het laatste nieuws over veiligheid, bezorging, retouren en meer.

Bij alles wat we doen, blijven de gezondheid en veiligheid van onze medewerkers, partners en klanten onze topprioriteit.

Klik hier voor de laatste informatie en gezondheidsadviezen van de Nederlandse overheid.

1. Kan ik geheel normaal bestellen? Bezorgt Amazon mijn pakket?

Alle bedrijfsactiviteiten bij Amazon lopen gewoon door. De actuele leveringstijden zie je telkens bij plaatsing van een bestelling, je kunt dit ook zien onder Bestellingen in je account. Let er bij het kiezen van een bezorgadres op dat bedrijven en winkels mogelijk gesloten zijn en geen pakketten kunnen aannemen.

2. Worden bezorgtijden beïnvloed?

We zien een toename van online winkelen. Om onze klanten van dienst te zijn en tegelijkertijd de veiligheid van onze medewerkers te helpen waarborgen, geven we prioriteit aan het opslaan en bezorgen van items die een hogere prioriteit hebben voor onze klanten. Dit zijn items zoals voedsel, gezondheids- en verzorgingsproducten en items die nodig zijn om thuis te kunnen werken. Als gevolg hiervan kunnen de geschatte bezorgtijden voor sommige artikelen op dit moment langer zijn dan normaal. Bijgewerkte bezorgtijden vind je op de detailpagina van elk artikel.

3. Is het mogelijk items terug te sturen?

Ja, retourneren is gewoon mogelijk. Onder Bestellingen kun je je bestellingen retourneren en de eventuele retourtermijnen inzien.

4. Is het veilig om een pakket te ontvangen?

Volgens de WHO is de kans klein dat een geїnfecteerd persoon commerciёle goederen besmet en het risico om het virus dat COVID-19 veroorzaakt op te lopen van een pakketje dat is verplaatst, een afstand heeft afgelegd en is blootgesteld aan verschillende omstandigheden en temperaturen, is ook laag. Je vindt de laatste informatie omtrent COVID-19 op de informatiepagina van de Nederlandse overheid en de Wereldgezondheidsorganisatie.

5. Is het mogelijk om het contact met de chauffeur te verminderen bij het bezorgen van mijn bestelling?

Ja. Bezorgers en partners van Amazon zijn geadviseerd om het contact met klanten te verminderen. Dit kan inhouden dat er pakketten voor de deur van de klant worden geplaatst en dat er een stap terug wordt gezet. Als een controle van een identiteitsbewijs vereist is, wordt deze nu op afstand uitgevoerd.

6. Zijn er afhaallocaties van de transportdienst beschikbaar?

Ja, we werken samen met locatiepartners om ervoor te zorgen dat waar mogelijk afhaallocaties beschikbaar blijven. Als de ophaallocatie van de transportdienst onverwachts sluit, neemt de transportdienst contact met je op over de nieuwe afhaallocatie. Als je vragen hebt over de locatie van je bestelling, kun je rechtstreeks contact opnemen met de vervoerder.

7. Accepteert Amazon nog steeds bestellingen van klanten buiten Nederland?

Ja, als klant buiten Nederland kun je nog steeds winkelen op Amazon.nl en bestellingen laten bezorgen naar adressen in Nederland en België. De geschatte levertijden kunnen langer zijn dan normaal. Nadat je het leveradres in Nederland of België hebt ingevoerd, kun je de verwachte levertijden bekijken op de detailpagina en bij het afrekenen.

8. Wat doet Amazon tegen kunstmatige prijsverhogingen?

We doen ons best om ervoor te zorgen dat er geen kunstmatige prijsverhogingen plaatsvinden op basisproducten zoals voedsel of gezondheids- en persoonlijke verzorgingsproducten tijdens deze pandemie. We hebben duizenden producten geblokkeerd of verwijderd in overeenstemming met ons jarenlange, zorgvuldige beleid. We houden onze winkel actief in de gaten en verwijderen aanbiedingen die ons beleid schenden. Je kunt een prijsprobleem bij ons melden. Dit doe je door op de productdetailpagina op 'Onjuiste productinformatie melden' te klikken. Vervolgens selecteer je 'Andere productdetails' en klik je op 'Prijsprobleem’. Hoewel we niet in staat zijn om direct te reageren op alle meldingen, stellen we je feedback op prijs.

9. Wat doet Amazon om haar klanten en medewerkers te beschermen?

Sinds het begin van deze situatie hebben we nauw samengewerkt met gezondheidsautoriteiten om proactief te reageren, om ervoor te zorgen dat we klanten blijven bedienen terwijl we voor onze medewerkers en teams zorgen. We hebben persoonlijke beschermingsmiddelen uitgedeeld, zoals maskers voor onze werknemers en bezorgpartners, en temperatuurcontroles geïmplementeerd in al onze activiteiten wereldwijd. Het gebruik van desinfecterende doekjes en een middel voor het desinfecteren van handen is al standaard in ons netwerk en onze inkoopteams hebben onvermoeibaar gewerkt aan het creëren van nieuwe leveringsbronnen om deze cruciale items te kunnen blijven leveren. De miljoenen maskers die we weken geleden hebben besteld, komen nu aan en we verspreiden ze zo snel mogelijk naar onze teams.Lees hier meer.

Hulp en Klantenservice

Hulp met je bestelling, retouren, je account en meer.

Was deze informatie nuttig?

Hartelijk dank voor je feedback.

Selecteer wat de informatie het beste beschrijft:

Bedankt! Hoewel we niet direct kunnen reageren op je feedback, gebruiken we deze informatie om onze online-Hulp te verbeteren.