Meer oplossingen vinden

Informatie over retourzendingen en terugbetalingen voor Marketplace

Houd er rekening mee dat er speciale voorwaarden gelden voor het retourneren van items die gekocht zijn op Amazon Marketplace.

Het retourbeleid van de verkoper bekijken voordat je een bestelling plaatst

Het retourbeleid van commerciële Marketplace-verkopers moet overeenkomen met het retourbeleid van Amazon.nl. Particuliere verkopers hoeven niet te voldoen aan deze voorwaarden.

Op de productpagina van de verkoper vind je de verzendkosten voor bezorging en soms voor retourzending, hulp en klantfeedback over de verkoper. Wanneer je op een pagina bent met verschillende verkopers die een bepaald item te koop aanbieden, kun je voor meer informatie over het retourbeleid van de verkoper klikken op de beoordelingen van de verkoper. Vervolgens word je doorverwezen naar de pagina In een oogopslag over de verkoper. Rechts onderin vind je een kop Retour- en terugbetalingsbeleid en een link naar meer informatie. Als de naam van de verkoper niet wordt weergegeven op de productpagina, maar de links Nieuw, Tweedehands of Nieuw en tweedehands wel, klik je op een van deze links voor een pagina waarop alle leveranciers worden vermeld.

Als het retourproces niet overeenkomt met het retourbeleid dat de verkoper heeft gepubliceerd, kun je onder bepaalde omstandigheden een A-tot-Z-garantieclaim indienen om een onderzoek te starten. Onze A-tot-Z-garantie verzekert je ook bij gevallen, waarbij een commerciële Marketplace-verkoper geen eigen retourbeleid heeft geplaatst.

Het retourbeleid van de verkoper bekijken nadat je een bestelling hebt geplaatst

Als je al een bestelling hebt geplaatst voor een item dat door een verkoper is verkocht en verzonden, kun je het retourbeleid van de verkoper bekijken door naar het ondersteuningscentrum voor retourzendingen te gaan. Daar klik je vervolgens op Items retourneren en selecteer je een artikel dat je wilt retourneren door te klikken op de knop Items retourneren of vervangen rechts van de naam van een artikel. Op de volgende pagina kun je het retourbeleid van de verkoper bekijken via de link die naast de naam van de verkoper wordt weergegeven. Als je deze link niet ziet, is het retourbeleid van Amazon.nl van toepassing.

Items retourneren naar een verkoper

Als je een item wilt retourneren dat je bij een verkoper hebt gekocht, ga je naar het ondersteuningscentrum voor retourzendingen en selecteer je Items retourneren. Volg de instructies en zorg dat je alle noodzakelijke gegevens doorgeeft aan de verkoper. Je ontvangt een e-mail zodra de verkoper heeft gereageerd.

Voor goedgekeurde verzoeken ontvang je een mailinglabel dat kan worden geopend en afgedrukt via het ondersteuningscentrum voor retourzendingen. Sommige verkopers hanteren een afwijkend proces en kunnen je een e-mail sturen met daarin hun retouradres en verzendinstructies. Je kunt het antwoord van de verkoper op je verzoek bekijken in het online retourencentrum.

Normaal reageren verkopers binnen 2 werkdagen op een autorisatieaanvraag voor retourzending. Als je binnen 2 werkdagen geen reactie ontvangt, kom je mogelijk in aanmerking om een claim in te dienen onder de A-tot-Z-garantie.

Als je items retourneert waarop je persoonlijke informatie hebt opgeslagen, zoals een laptop, camera of elektronisch apparaat, moet je deze informatie volledig wissen voordat je het product naar de verkoper retourneert.

Bezorgings- en verwerkingskosten voor het retourneren van ongewenste, beschadigde of defecte items of items met afwijkend materiaal naar een internationaal retouradres van de verkoper, zijn voor rekening van de verkoper. Als er geen lokaal retouradres kan worden opgegeven, kan de verkoper kiezen voor een retourzending die vooraf is betaald of voor terugbetaling van de verzendkosten voor de retourzending via de oorspronkelijke betaalmethode die is gebruikt bij de bestelling.

Om er zeker van te zijn dat de goederen veilig aankomen, vragen we je het item met zorg in te pakken en gebruik te maken van een traceerbare bezorgservice waarvoor bij ontvangst moet worden getekend. Als de bestelling zeer waardevolle items bevat, raden we aan om je retourzending te verzekeren voor de waarde van het product en gebruik te maken van een bezorgservice waarvoor een handtekening is vereist.

Amazon.nl wil zowel kopers als verkopers een eerlijke Marketplace bieden. Door retourzendingen met zorg in te pakken, verklein je de kans op schade onderweg. Hierdoor kan de verkoper de retourzending beter afhandelen. Het retourneren van een item via een traceerbare verzendmethode biedt je bescherming indien een verkoper een item niet ontvangt. Als een pakket niet aankomt, kunnen we een A-tot-Z-garantie implementeren. Als je geen traceerbare methode gebruikt bij het retourneren van je item en de verkoper betaalt je niets terug, kan het zijn dat de garantie niet van toepassing is.

Notitie: Het weigeren van een pakket is niet altijd een traceerbare manier van retourneren en valt daarom wellicht niet onder het retourbeleid van de verkoper of de A-tot-Z-garantie. Je moet de bezorging van een item dat je wilt retourneren, eerst accepteren en daarna een aanvraag voor retourzending indienen, zoals hierboven beschreven.

Je retouraanvragen beheren

Voor het beheren van je retouraanvragen ga je naar het Ondersteuningscentrum voor retourzendingen en klik je op de knop Retourzendingen beheren. Vanaf die plek kun je:
  • De status van een retouraanvraag bekijken.
  • Een retouretiket printen, indien de verkoper de retouraanvraag heeft goedgekeurd.
  • Je e-mails met verkopers bekijken.
  • Een retouraanvraag annuleren.
  • Een A-tot-Z-garantieclaim indienen.

Terugbetalingen

Als het een commerciële verkoper is en je recht hebt op een terugbetaling (onder het herroepingsrecht of het retourbeleid van de verkoper), betaalt de verkoper je de aankoopprijs en de verzend- en retourkosten als volgt terug:

Opmerking: deze tabel is alleen van toepassing op bestellingen bij commerciële verkopers vanaf 19 april 2017. Bestellingen die vóór deze datum zijn geplaatst en alle bestellingen bij particuliere verkopers, vallen onder de richtlijnen voor retourzendingen van de desbetreffende verkoper. Deze richtlijnen kunnen afwijken van de tabel.

Reden Verzendkosten Retourkosten
Item beschadigd, defect of kwam niet overeen met de beschrijving van verkoper Ja Ja
Retourneren binnen 30 dagen na ontvangst, item is kleding, schoeisel, handtas, sieraad of horloge Ja Ja
Retourneren binnen 14 dagen na ontvangst, waarde van item meer dan € 40* Ja Ja
Retourneren binnen 14 dagen na ontvangst, waarde van item is niet meer dan € 40* Ja Nee
Retourneren na 14 dagen, maar binnen 30 dagen na ontvangst* Nee Nee

* Opmerking: € 40 verwijst naar het afzonderlijke item dat wordt geretourneerd, niet naar de totale waarde van de retourzending. Kleding, schoenen, handtassen, sieraden of horloges zijn vrijgesteld van de limiet van € 40 en de 14 dagenregel (zie afzonderlijk punt in de tabel).

De verkoper is niet verplicht om kosten voor cadeauverpakking en andere services te vergoeden, tenzij anders is aangegeven in het beleid voor retourzendingen van de verkoper. Als je gebruikmaakt van een gepersonaliseerd en voorgefrankeerd retouretiket, en geen recht hebt op een terugbetaling van de retourkosten, kan de verkoper de retourkosten aftrekken van je terugbetaling.

Verkopers zijn niet verplicht om een bestelling terug te betalen of te vervangen als je weigert het item te retourneren. Dit is van toepassing tenzij anders overeengekomen met de verkoper.

Als je een item retourneert dat oorspronkelijk verzonden is in een zending met meerdere items, hoeft de verkoper enkel de verzendkosten voor dat ene item naar rato te vergoeden.

De wettelijke garantieregels zijn van toepassing als het item defect is, bijvoorbeeld als het beschadigd is, of niet overeenkomt met de beschrijving. Deze regels zijn van toepassing, ongeacht of de verkoper een particuliere of commerciële verkoper is.

Als je een item koopt bij een verkoper, brengt Amazon.nl Marketplace het bedrag in rekening via je gekozen betaalmethode en wordt de betaling, na aftrek van een commissiebedrag, doorgestuurd naar de verkoper. Als je een terugbetaling wilt ontvangen die gelijk is aan het aankoopbedrag en de verzendkosten, moet je verkoper een verzoek om terugbetaling indienen via Amazon.nl Marketplace.

In alle gevallen waarbij een terugbetaling noodzakelijk is (bijvoorbeeld wanneer het item niet langer op voorraad is en je verkoper het dus niet kan bezorgen, of wanneer je een item retourneert), ligt de verantwoordelijkheid voor het verzoek om terugbetaling bij de verkoper. Verkopers krijgen van ons instructies over het terugbetalingsproces.

Verkopers kunnen een gehele of gedeeltelijke terugbetaling voor een bestelling uitvoeren, zoals beschreven op deze pagina. Terugbetalingen worden doorgaans binnen 1 week na het verzoek van de verkoper verwerkt door Amazon.nl Marketplace. Het bedrag wordt teruggestort op je bank- of creditcardrekening en Amazon.nl stuurt je een bevestiging van de terugbetaling via e-mail.

Was deze informatie nuttig?

Hartelijk dank voor je feedback.

Selecteer wat de informatie het beste beschrijft:

Bedankt! Hoewel we niet direct kunnen reageren op je feedback, gebruiken we deze informatie om onze online-Hulp te verbeteren.