Meer oplossingen vinden

Informatie over ons retourbeleid

Amazon en commerciële Marketplace-verkopers op Amazon.nl bieden de mogelijkheid om de meeste items binnen 30 dagen na ontvangst te retourneren. Op deze pagina vind je meer informatie over de precieze voorwaarden.

Belangrijke informatie over ons retourbeleid in het licht van Covid19

Niets is belangrijker dan de gezondheid en het welzijn van onze klanten, werknemers, verkooppartners en de gemeenschappen die we bedienen. De retourperiode werd tijdelijk verlengd om je meer tijd te geven om artikelen bij ons terug te krijgen. De meeste artikelen die tussen 15 februari 2020 en 30 april 2020 bij Amazon of onze verkoperspartners zijn besteld, kunnen nu tot 31 mei 2020 worden geretourneerd. Op artikelen die na 30 april 2020 worden gekocht, is de gebruikelijke retourperiode van toepassing. De gebruikelijke retourperiode is in de meeste gevallen 30 dagen na ontvangst van de zending. Bekijk het retourbeleid van Amazon voor meer informatie.

Je wettelijke herroepingsrecht wordt hierdoor niet beperkt. Meer informatie over je wettelijke herroepingsrecht vind je in artikel 3 van onze Verkoopvoorwaarden. Informatie over je herroepingsrecht voor Marketplace-verkopers is te vinden in hun retourbeleid.

Gebruik ons Online Ondersteuningscentrum voor retourzendingen om je items te retourneren.

Notitie: Houd er rekening mee dat je elk item moet retourneren in dezelfde staat als waarin je het item hebt ontvangen. Dit betekent dat je nieuwe items moet terugsturen als nieuw, ongebruikt en intact. Tweedehands items mogen geen nieuwe tekenen van gebruik of beschadiging vertonen.

Op onze retourgarantie zijn dezelfde uitsluitingen van toepassing als op je herroepingsrecht. De volgende producten vallen niet onder onze retourgarantie (tenzij ze defect zijn):

  • Producten die niet kunnen worden teruggezonden om hygiënische redenen en producten waarvan de verzegeling is verwijderd na bezorging of die door hun aard onherroepelijk zijn vermengd met andere producten na bezorging
  • Audio- of video-opnamen of computersoftware in verzegelde verpakking, als de verzegeling is verwijderd na bezorging
  • Producten die snel kunnen bederven of waarvan de houdbaarheidsdatum binnenkort zal verlopen
  • Bepaalde services die de leverancier volledig heeft uitgevoerd
  • Kranten, tijdschriften of geïllustreerde publicaties, met uitzondering van abonnementen

Verwijderen van persoonsgegevens

Als je om welke reden dan ook een product terugstuurt, moet je het product retourneren in dezelfde staat als waarin je dit hebt ontvangen. In verband hiermee moet je alle persoonsgegevens die betrekking hebben op jezelf en/of een externe partij die mogelijk aanwezig zijn in dit item, verwijderen en vernietigen en eventuele gekoppelde accounts aan hetzelfde item loskoppelen. Je bent zelf volledig verantwoordelijk voor enige inbreuk op persoonsgegevens als je hieraan niet voldoet. Je moet elk item dat geen deel uitmaakte van het door Amazon verzonden oorspronkelijke product, verwijderen van het geretourneerde product en uit de doos met het geretourneerde product. Amazon is niet verantwoordelijk voor items die per ongeluk door jou zijn achtergelaten in het geretourneerde product of in de doos met het geretourneerde product. Je gaat ermee akkoord dat het geretourneerde product eigendom is van Amazon en dat Amazon daarom het recht heeft dit naar eigen goeddunken te verkopen aan een externe partij.

Notitie: Amazon kan mogelijk bepaalde producten verkopen in niet-verzegelde dozen (zoals van HTC en Huawei), omdat wij die producten als zodanig hebben ontvangen. Als je deze producten terugstuurt naar Amazon, moet je deze retourneren in dezelfde staat als waarin je ze hebt ontvangen, zonder het pakket te verzegelen. Anders kun je verantwoordelijk worden gesteld voor mogelijke inbreuk op gegevens of andere negatieve gevolgen.

Houd ook rekening met de volgende informatie die van toepassing is op sommige productgroepen:

De informatie die is gemarkeerd met een sterretje (*), is alleen van toepassing op items die rechtstreeks door Amazon worden verkocht en op items die worden verkocht door Marketplace-verkopers, maar die door Amazon worden geleverd (Fulfilled by Amazon). Als je een item retourneert dat is gekocht van en verzonden door een Marketplace-verkoper, neem je rechtstreeks contact op met de verkoper.

Merklabels, garantiekaarten, certificaten, stickers, speciale verpakking

Merklabels, garantiekaarten, certificaten (zoals echtheid, hardheid en verwachte waarde) mogen niet van het item worden verwijderd of moeten samen met het item worden geretourneerd. Je moet deze producten, plus op maat gemaakte producten (met name handgemaakte Amazon-items), retourneren in de oorspronkelijke verpakking.

Kleding, schoenen, handtassen, sieraden en horloges

Amazon.nl en Marketplace-verkopers bieden gratis retourzendingen voor items van de afdelingen kleding, schoenen, handtassen, sieraden en horloges, ongeacht hun oorspronkelijke prijs.

Je mag deze items natuurlijk passen, maar doe dit op dezelfde manier als in een winkel. Dat betekent bijvoorbeeld dat je schoenen niet buiten mag uitproberen.

Je moet schoenen samen met de oorspronkelijke veters retourneren. Zorg dat je kleding die rechtstreeks op het lichaam wordt gedragen, zoals ondergoed, panty's of badkleding, aantrekt over je eigen kleding om hygiënische redenen. Deze producten worden anders als gebruikt beschouwd en kunnen dan niet worden geretourneerd.

Gevaarlijke goederen

Alle producten die ontvlambare, onder druk staande, bijtende, milieubelastende of anderszins gevaarlijke chemische stoffen bevatten, moeten op de juiste manier worden gemarkeerd bij het retourneren, zodat onze vervoerders en medewerkers in de logistieke centra deze producten direct kunnen herkennen en op de juiste manier kunnen afhandelen.

Als je een product hebt gevuld met brandbare vloeistoffen of gassen, moet je de vloeistoffen of gassen verwijderen voordat je het item retourneert (verwijder bijvoorbeeld de gasfles uit een kooktoestel). Uit veiligheidsoverwegingen moet je items zoals snijwerktuigen en bijlen goed ingepakt retourneren, bij voorkeur in het verpakkingsmateriaal van Amazon. Meer informatie vind je op onze Hulp-pagina Retourneren van gevaarlijke goederen.

Apparaten met een opslagmedium (zoals MP3-spelers, digitale camera's, mobiele telefoons, USB-sticks, laptops, enz.)

Zorg ervoor dat er geen gegevens zijn opgeslagen op het apparaat wanneer je het item retourneert. Je bent er zelf verantwoordelijk voor alle vertrouwelijke en persoonlijke gegevens van het apparaat te wissen voordat je dit terugstuurt.

Huishoudtextiel

Je moet items retourneren in hun oorspronkelijke staat. In het geval van huishoudtextiel, zoals kussens en spreien, spreekt het voor zich dat je deze producten uitprobeert om hun warmte, lengte, enz. te controleren. Zorg ervoor dat je dit soort items uitprobeert zoals je dat in de winkel zou doen. Dat betekent bijvoorbeeld dat je een sprei slechts korte tijd op je benen mag leggen.

Houd er daarnaast rekening mee dat je textiel dat in contact komt met je huid, zoals beddengoed en handdoeken, om hygiënische redenen niet kunt retourneren als dit is gebruikt.

Voedsel en drank*

Gezien hun aard kunnen sommige dranken en voedingswaren die zijn verzonden door Amazon, niet worden geretourneerd via het Online Ondersteuningscentrum voor retourzendingen. Neem in dergelijke gevallen contact op met onze Klantenservice voor hulp bij de retourzending.

Was deze informatie nuttig?

Hartelijk dank voor je feedback.

Selecteer wat de informatie het beste beschrijft:

Bedankt! Hoewel we niet direct kunnen reageren op je feedback, gebruiken we deze informatie om onze online-Hulp te verbeteren.