Identificeren of een e-mail, sms-bericht of telefoongesprek afkomstig is van Amazon

In e-mails, sms-berichten of oproepen van Amazon wordt nooit om persoonsgegevens gevraagd. Hier zijn een paar handige tips voor elk soort contact, om te bepalen of het van Amazon komt en hoe je het kunt melden als dat niet het geval is.

Hoe weet ik of een e-mail van Amazon komt?

Spoof of phishing-e-mails zijn frauduleuze e-mails die proberen je persoonlijke gegevens te verkrijgen. Ze zijn over het algemeen gemaakt om eruit te zien alsof ze afkomstig zijn van Amazon. Als je een e-mail ontvangt waarin wordt beweerd dat deze van Amazon afkomstig is en je vermoedt dat het een phishing- of nep-e-mail (ook wel bekend als een spoofing-e-mail) is, let dan op het volgende:

  • E-mails van Amazon komen altijd van een adres dat eindigt op @amazon.nl (bijv. shipment-tracking@amazon.nl, auto-confirm@amazon.nl, no-reply@amazon.nl).

    Opmerking: Als je een aankoop doet via een andere internationale Amazon-website, komt het e-maildomein overeen met het domein van je aankoop (bijvoorbeeld: voor Amazon.de komt alle communicatie van @amazon.de)

  • Links naar legitieme Amazon-websites beginnen met https://www.amazon.nl of het equivalent als je een internationale Amazon-site bezoekt (bijv. https://www.amazon.fr als je de Franse site bekijkt). Legitieme Amazon-websites hebben ook een punt voor 'amazon.nl', zoals https://www.„iets” .amazon.nl of „iets” .amazon.nl. Amazon Pay is bijvoorbeeld pay.amazon.nl. De formulering voor de punt zal nooit een IP-adres (reeks getallen) zijn, zoals 123.456.789.123/amazon.nl/.

    Opmerking: Klik nooit op een link, open geen bijlage of reageer niet op een e-mail waarvan je vermoedt dat deze frauduleus is. Als je per ongeluk op een link of een knop klikt, controleer dan voordat je informatie invoert met behulp van de bovenstaande tips of het webadres een legitieme Amazon-URL is.

  • Amazon vraagt nooit om persoonlijke informatie per e-mail te verstrekken.
  • Amazon zal nooit vragen om betalingsgegevens bij te werken die niet zijn gekoppeld aan een Amazon-bestelling die je hebt geplaatst of aan een Amazon-service waarop je je hebt geabonneerd.

Notitie: Ga naar Bestellingen. Als je op dat scherm niet wordt gevraagd je betaalmethode bij te werken, is het bericht niet afkomstig van Amazon.

Een phishing- of spoofing-e-mail melden: Als je vermoedt dat je een phishing- of spoofing-e-mail hebt ontvangen, ga dan naar

Terug naar boven

Hoe weet ik of een oproep van Amazon was?

Als je een verdacht telefoongesprek ontvangt dat van Amazon zou komen, kun je op enkele dingen letten:

  • Amazon vraagt nooit om betaling of biedt nooit een terugbetaling aan als je dat niet verwacht.
  • Amazon vraagt je nooit om een betaling buiten onze website te doen (bijvoorbeeld via bankoverschrijving, creditcardgegevens per e-mail, telefonisch delen van cadeaubongegevens, enz.)
  • Amazon vraagt je nooit om externe toegang tot je apparaat, bijvoorbeeld door je te vragen om een app te installeren.
Deel geen persoonlijke informatie en verbreek de oproep onmiddellijk.

Een phishing-oproep rapporteren: Als je een dergelijke oproep ontvangt, kun je dit melden als phishing bij de politie via

Terug naar boven

Hoe weet ik of een sms van Amazon is?

Als je een verdacht sms-bericht ontvangt dat doet alsof je van Amazon komt, is dit zogenaamde „smishing”. Fraude via sms wordt steeds geavanceerder: Frauduleuze berichten kunnen worden ingevoegd in een thread van legitieme berichten die je mogelijk hebt ontvangen van Amazon. Als je een verdachte sms ontvangt waarin wordt beweerd dat deze afkomstig is van Amazon (ook wel smishing genoemd), let dan op het volgende:

  • In frauduleuze berichten staat vaak dat er een probleem is met je account, wordt om gevoelige informatie zoals wachtwoorden gevraagd of wordt gezegd dat je een terugbetaling ontvangt. Amazon vraagt nooit om je wachtwoord of persoonlijke informatie via sms.
  • Houd er ook rekening mee dat Amazon nooit om je persoonlijke gegevens vraagt of je vraagt om een betaling buiten onze website te doen (bijvoorbeeld via bankoverschrijving, creditcardgegevens per e-mail, enz.) en nooit om externe toegang tot je apparaat vraagt, bijvoorbeeld door te vragen om een app te installeren.
Als een sms-bericht verdacht lijkt, klik dan niet op links en bel geen nummers in het bericht.

Een phishing-SMS rapporteren: Als je een dergelijke sms ontvangt, kun je dit melden als phishing bij de politie via

Als je op een phishing- of spoof-e-mail of -sms hebt geklikt, of persoonlijke gegevens hebt gedeeld in een telefoongesprek en je van mening bent dat je accountgegevens risico lopen, raadpleeg je Je systeem beveiligen voor advies.

Terug naar boven

Was deze informatie nuttig?

Hartelijk dank voor je feedback.

Selecteer wat de informatie het beste beschrijft:

Bedankt! Hoewel we niet direct kunnen reageren op je feedback, gebruiken we deze informatie om onze online-Hulp te verbeteren.