Bepalen of een e-mail, telefoongesprek, sms-bericht of webpagina afkomstig is van Amazon

Amazon vraagt je in e-mails, sms-berichten of telefoongesprekken nooit om persoonlijke informatie. Hier zijn enkele handige tips voor elk soort van contact waarmee je kunt controleren of het afkomstig is van Amazon en hoe je het kunt melden als dat niet het geval is.

Hoe weet ik of een e-mail afkomstig is van Amazon?

Phishing- of vervalste e-mails zijn frauduleuze e-mails die proberen je persoonlijke informatie te verkrijgen. Ze zijn over het algemeen gemaakt om eruit te zien alsof ze afkomstig zijn van Amazon. Als je een e-mail ontvangt waarin wordt beweerd dat deze afkomstig is van Amazon en je vermoedt dat het een phishing of vervalste e-mail is, let dan op het volgende:

  • E-mails van Amazon komen altijd van een adres dat eindigt op @amazon.nl (bijv. shipment-tracking@amazon.nl, auto-confirm@amazon.nl, no-reply@amazon.nl).

    Let op: Als je een aankoop doet via een andere internationale Amazon-website, komt het e-maildomein overeen met het domein van je aankoop (bijvoorbeeld: voor Amazon.de komt alle communicatie van @amazon.de).
  • Links naar legitieme Amazon-websites beginnen met https://www.amazon.nl of het equivalent daarvan als je een internationale Amazon-site bezoekt (bijv. https://www.amazon.fr als je de Franse site bekijkt). Legitieme Amazon-websites hebben ook een punt voor 'amazon.nl', zoals bijvoorbeeld https://www.'iets'.amazon.nl of 'iets'.amazon.nl. Voor Amazon Pay is dat bijvoorbeeld pay.amazon.nl. Het gedeelte vóór de punt zal nooit een IP-adres (reeks getallen) zijn, zoals 123.456.789.123/amazon.nl/.

    Let op: Klik nooit op een link, open geen bijlage of reageer niet op een e-mail als je vermoedt dat deze frauduleus is. Als je per ongeluk op een link of een knop klikt, controleer dan voordat je informatie invoert met behulp van de bovenstaande tips of het webadres een legitieme Amazon-URL is.
  • Amazon vraagt nooit om persoonlijke informatie per e-mail te verstrekken.

  • Amazon zal nooit vragen om betaalgegevens bij te werken die niet zijn gekoppeld aan een Amazon-bestelling die je hebt geplaatst of aan een Amazon-service waarop je je hebt geabonneerd.

Notitie: Ga naar Bestellingen. Als je op dat scherm niet wordt gevraagd je betaalmethode bij te werken, is het bericht niet afkomstig van Amazon.

Een phishing- of vervalste e-mail melden: als je vermoedt dat je een phishing- of vervalste e-mail hebt ontvangen, ga je naar:

Terug naar boven

Hoe weet ik of een oproep afkomstig is van Amazon?

Als je een verdachte oproep ontvangt waarin wordt beweerd dat deze afkomstig is van Amazon, let dan op het volgende:

  • Amazon vraagt nooit om een betaling of biedt nooit een terugbetaling aan als je dat niet verwacht.

  • Amazon vraagt je nooit om een betaling buiten onze website te doen (bijvoorbeeld via bankoverschrijving, e-mailen van creditcardgegevens, telefonisch delen van cadeaubongegevens, enz.)

  • Amazon vraagt je nooit om externe toegang tot je apparaat, bijvoorbeeld door je te vragen om een app te installeren.

Deel geen persoonlijke informatie en verbreek onmiddellijk het telefoongesprek.

Een phishingoproep melden: Als je een oproep van deze aard ontvangt, kun je dit aangeven als phishing bij de politie via https://www.politie.nl/themas/cybercrime.html.

Terug naar boven

Hoe weet ik of een sms van Amazon is?

Als je een verdacht sms-bericht ontvangt dat doet alsof het van Amazon komt, is dit zogenaamde 'smishing'. Fraude via sms wordt steeds geavanceerder: Frauduleuze berichten kunnen worden ingevoegd in een thread van legitieme berichten die je mogelijk hebt ontvangen van Amazon. Als je een verdachte sms ontvangt waarin wordt beweerd dat deze afkomstig is van Amazon (ook wel smishing genoemd), let dan op het volgende:

  • In frauduleuze teksten staat vaak dat er een probleem is met je account, wordt om gevoelige informatie zoals wachtwoorden gevraagd of wordt gezegd dat je een terugbetaling ontvangt. Amazon zal nooit om je wachtwoord of persoonlijke informatie vragen via een sms-bericht.

  • Houd er ook rekening mee dat Amazon nooit om je persoonlijke informatie vraagt, je nooit vraagt om een betaling buiten onze website te doen (bijvoorbeeld via bankoverschrijving, creditcardgegevens per e-mail, enz.) en nooit om externe toegang tot je apparaat vraagt, bijvoorbeeld door te vragen om een app te installeren.

Als een sms-bericht verdacht lijkt, klik dan niet op links en bel niet naar nummers uit het bericht.

Een phishing-sms melden: Als je een sms-bericht van deze aard ontvangt, kun je dit aangeven als phishing bij de politie via https://www.politie.nl/themas/cybercrime.html.

Als je in een phishing- of vervalste e-mail (of sms) hebt geklikt, of persoonlijke informatie hebt gedeeld tijdens een phishing-oproep en je bezorgd bent dat je accountgegevens in gevaar zijn, raadpleeg jeJe systeem beveiligen voor advies.

Terug naar boven

Was deze informatie nuttig?

Hartelijk dank voor je feedback.

Selecteer wat de informatie het beste beschrijft:

Bedankt! Hoewel we niet direct kunnen reageren op je feedback, gebruiken we deze informatie om onze online-Hulp te verbeteren.