Selecteer uw cookievoorkeuren

We gebruiken cookies en vergelijkbare tools om uw winkelervaring te verbeteren, onze services aan te bieden, te begrijpen hoe klanten onze services gebruiken zodat we verbeteringen kunnen aanbrengen, en om advertenties weer te geven. Goedgekeurde derde partijen gebruiken deze tools voor onze weergave van advertenties.

Cookies personaliseren

Klantenrecensie

24 februari 2018
Een prachtig boek, zeer leesbaar en prettig geschreven. De relatie van de auteur met haar vader is uiteraard het dominante thema maar dat is sterk vervlochten met het politieke thema van de Koude Oorlog en het communistische milieu waaruit zij voortkwam. Een milieu dat beheerst werd door angst en een reëel gevoel van uitstoting door de rest van de Nederlandse maatschappij. Vader Berry Withuis die in 2009 overleed, had in de eerste jaren na 1945 een belangrijke positie bij het communistische dagblad 'De Waarheid'. Hij was evenals de moeder van de auteur een overtuigd communist en zij gaven hun twee kinderen aan overtuigingen alles mee wat daarbij hoort. Van ruimdenkendheid was daarbij natuurlijk geen sprake, veeleer het volstrekte tegendeel. De schildering van het milieu en haar vaders opvattingen is zeer overtuigend en beklemmend. Zo mocht bijvoorbeeld kunst niet genoten worden omwille van haar inherente schoonheid; zij was als expressievorm alleen van belang als daarmee de revolutie en de klassenstrijd werden gediend. Om dezelfde reden waren romans die zich alleen maar bezighielden met de zielenroerselen van de hoofdpersonen volstrekt taboe en eigenlijk waardeloos. Vaders karakter maakte hem voorts ook niet to de makkelijkste persoon in de omgang. Vooral zijn ontoegankelijkheid en slechte communicatieve vermogens vielen zijn dochter zwaar, zoveel wordt duidelijk. Tegelijkertijd hield ze uiteraard van hem en had ze zijn goedkeuring nodig. Op de achtergrond van deze familiegeschiedenis speelt ook de Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) een belangrijke rol. Om het leven van haar vader en vooral zijn politieke activiteiten te reconstrueren put Withuis namelijk regelmatig uit zijn BVD-dossier dat haar door de AIVD ter beschikking is gesteld. Gezien de rol van Berry Withuis in de CPN waar hij vrijwel alle kopstukken onder wie Paul de Groot persoonlijk kende, moet dat dossier redelijk omvangrijk zijn geweest. Het pleit voor het stilistisch vermogen van Jolande Withuis dat dit toch redelijk zware onderwerp haast lichtvoetig wordt behandeld. Een prachtig boek kortom.
0Commentaar geven Misbruik melden Permalink

Productgegevens